top of page

רשלנות בניתוח להגדלת חזה ו/או הרמת חזה והקטנת חזה: עוולת התקיפה

במאמר זה נדון בשאלת הרשלנות בביצוע ניתוחים אסתטיים, כגון: הגדלה והרמת חזה או הקטנת חזה ונסביר על עוולת התקיפה.

המון נשים וכן גם גברים פונים לרופאים בקליניקות פרטיות ובמכונים שונים ברחבי הארץ, בעקבות פרסומים מפתים ולעתים “המלצות” ממכרים, לביצוע ניתוח פלסטי לשינוי מבנה החזה.

לצערנו ישנם מספר רב של מקרים בהם המטופלים מגיעים לפגישת יעוץ ומבטיחים להם הבטחות מרחקי לכת לשינוי מראה החזה, שינוי אסתטי אשר תוצאותיו ישפרו את דימוייהם העצמי של המטופלים, ישפר את המצב רוח, אך שבפועל גורמים לא רק לכיעור החזה , לעיתים לצלקות מכוערות ואף כואבות ו/או למבנה מעוות של החזה, חוסר סימטריות בין שני השדיים אלא שלכל הנזק הפיזי הזה מצטרף מפח נפש, פגיעה ניכרת בדימוי העצמי, כלומר פגיעה נפשית אשר מגיעה עד כדי קבלת טיפול פסיכיאטרי והכל התחיל מאישה או בחור תמימים שהגיעו “למומחה” לביצוע ניתוח לשיפור אסתטי ויצאו עם נזקים פיזיים ונפשיים לעיתים בלתי הפיכים.

בהמון מקרים אנו למדים לאחר מעשה כי המומחה שביצע את הניתוח למטופל או למטופלת והניתוח בוצע ברשלנות הוא בוצע על ידי מומחה שכירורגיה פלסטית כלל אינה התמחותו. מומחה לכירורגיה כללית לדוגמה “מכשיר” עצמו להיות מומחה לניתוחים פלסטיים, בקורסים והשתלמויות בודדים לפי שיקול דעתו, מבלי שהוכשר והתמחה בתחום בבית הספר לרפואה בהתמחות לכירורגיה פלסטית, ואז יוצא מצב שמומחים בתחומי רפואה שונים אשר רוצים להרחיב את רווחיהם, “מכשירים” עצמם בקורסים לביצוע ניתוחים אסתטיים, פותחים קליניקה פרטית ו/או מועסקים על ידי קליניקות רבות סניפים בארץ ומציעים עצמם לקהל הרחב, לביצוע ניתוחים אסתטיים.

ישנם מקרים אחרים של מומחים בתחום כירורגיה פלסטית אשר אמנם הוכשרו לכך, אך הפיתוי להתעשר לאור הביקוש ההולך וגדל של אנשים שרוצים לבצע שינוי מהפכני וחיובי בגופם, גורם למומחים אלה בהמון מקרים לתת אינפורמציה חלקית למטופל בפגישת יעוץ או אפילו אינפורמציה שגויה.

ישנם מטופלים פוטנציאלים אשר כלל אינם מתאימים לסוג כזה של ניתוח להגדלת חזה ו/או הרמת חזה, או שאיבת שומן מחזה גברי מסיבות שונות, למשל: ישנם נשים עם סוגי עור אלסטי וגמיש מדי לעומת נשים אחרות ועל כן יש לעור שכזה נטייה להצטלק ולהותיר סימנים מכוערים לאחר חיתוך החזה מניתוח , או דוגמא אחרת ,בחור שמגיע לניתוח להסרת שומן בחזה ובמבנה גופו שמן ובעל נטייה להשמנה, בחור זה אינו מתאים לביצוע ניתוח להקטנת חזה כי סביר להניח כי החזה ישוב לגדול, לאור רקמות השומן הרבות בגופו, אך לצערנו המומחה אשר כל רצונו לבצע ניתוח ולשלשל סכום נכבד לכיסו , יגרע מן המטופל או המטופלת מידע חשוב זה וכשיבוצע הניתוח ולאחריו תוצאות הניתוח יהיו בלתי מרשימות (בלשון המעטה) ובניגוד למובטח למטופל או למטופלת, הרי שיהיה זה כבר מאוחר מדי והמטופל או המטופלת יישארו עם חזה מכוער אשר אף יותיר נכות פלסטית ולעיתים תתווסף לכך גם נכות נפשית כתוצאה מהקושי לקבל את המראה החדש והנוראי עבור אותו מטופל או מטופלת.

במקרה שכזה על עו”ד המתמחה בתחום הנזיקין לבחון את רשלנות הרופא במה היא באה לידי ביטוי על כל היבטיה וכן לבחון ומה האינפורמציה הרפואית שקיבלו המטופל או המטופלת לפני ביצוע הניתוח.

אם לא נמסר למטופלים, כי אינם מתאימים לניתוח ו/או את הסיכונים מול סיכויי ההצלחה וכן וההשלכות האפשריות מכישלון הניתוח הרי שמעבר לפיצוי בגין נזקיו של המטופל יש לתבוע את המומחה בעוולת תקיפה ופגיעה באוטונומיה.

בית המשפט בשנים האחרונות יותר ויותר מתייחס לעוולת התקיפה, בוחן את נושא זה, קרי האם קיבל המטופל או המטופלת לפני ביצוע הניתוח את כל האינפורמציה הרלוונטית ומפורטת אודות התאמתו או התאמתה של המטופלת לניתוח חזה, הסיכונים מול סיכוי ההצלחה ואם לא נעשה כן הרי שעשוי להפסק למטופל/ת פיצוי נוסף בגין עוולת התקיפה.

לכן כאשר אישה לדוגמא עברה ניתוח להגדלה או הקטנת חזה ו/או הרמת חזה חשוב לבדוק האם ניתנה ההסכמה מדעת לביצוע ניתוח זה, כלומר לבחון אם ניתנה לה כל האינפורמציה הרלוונטית והאם הוסברו לה הסיכונים מול הסיכוי להצלחה ואם לא הוסבר לה אלא רק קיבלה הבטחות כי הניתוח יצליח והוסבר לה כמה שהחזה שלה יהיה יפה אחרי הניתוח ולבסוף החזה נותר לאחר ובעקבות הניתוח במצב גרוע משהיה קודם לניתוח הרי שלא ניתן יהיה לראות בעצם היותה על מיטת הניתוחים כי הסכימה לניתוח וזאת משום שלא קיבלה את כל המידע הדרוש כדי שהסכמתה תהיה מושכלת וכנה.

על מנת לבחון את כל ההיבטים הנסיבתיים לרשלנות ולבחון את כל ראשי הנזק האפשריים אשר זכאים מטופלים שנפלו קורבן לרשלנות רופאים אלו בעקבות חוסר מיומנות, בעקבות ביצוע ניתוחים בתנאים ובאופן השונה מהפרקטיקה הנוהגת בתחום, בבואנו לתבוע תביעת רשלנות בגין ניתוח אסתטי חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתחום זה ובעל ניסיון רב בטיפול בתיקים מסוגים שונים בתחום האסתטיקה.

bottom of page